Kartografisk pedagogik

Struktur ger frihet

Världen är komplex. Vi översköljs av information, desinformation, valmöjligheter och krav. Skolan förstärker ofta överbelastningen genom att fokusera på lösryckta fakta och självständiga förmågor snarare än att synliggöra samband. Vi tror att skolan måste erbjuda tydliga strukturer som minskar stressen, kunskapsöversikter som avlastar arbetsminnet och helheter som skapar förståelse för delarna.  

Kartor är verktyg för att upptäcka världen

Våra kartor är kunskapsöversikter över viktiga områden från gymnasieskolans kurser. De fokuserar på konceptuella kunskaper som kan användas för att förklara viktiga fenomen i vår omvärld. De är visuella och kortfattade för att synliggöra helheten och underlätta när elever tar sig an långa texter, presentationer eller annat källmaterial som ställer krav på studieteknik och arbetsminne.

Öppna skolan mot verkligheten

Abstrakta kunskaper behöver tränas på varierade exempel för att vi ska lära oss att använda dem. När vi har en strukturerad teoretisk grund kan vi öppna upp skolan mot verkligheten och skapa utrymme för att förstå ett snabbrörligt nyhetsflöde. Det befäster kunskaperna, men det är också motiverande att delta i samhället och förstå vad som händer runt omkring oss.

Målet är att skapa en undervisning byggd på både stöd och stimulans, både struktur och frihet.

Slide 1

Kartografisk pedagogik

En rörig tid kräver kunskap, kartor & exempel från verkligheten.

Slide 2

Forskningen

Kognitionsvetenskap, motivationsforskning – och lite filosofi.

Slide 3

Vad är en karta?

Översikter som hjälper oss att navigera i omvärlden.

Slide 3

Undervisningen

En enkel grundmodell som kan anpassas till ditt klassrum.

previous arrow
next arrow