Läroplanen bör fokusera på kunskaper, inte fakta

Hur hittar vi nålarna i höstacken?

Ny debattartikel publicerad i Skola och Samhälle, där vi ger våra tankar i läoplansdebatten. Ett utdrag:

Vi är övertygade om att styrdokumenten istället bör vara organiserade så att de är minimalistiska och fokuserar på en genomtänkt kärna av baskunskaper som kan fördjupas, breddas och nyanseras hela vägen från grundskolans början till eventuella universitetsstudier. Läraren bör undervisa aktivt och visa och förklara hur olika fakta hänger ihop. För att tala klarspråk: lärarledd analys. På så vis byggs en stabil kunskapsbas upp. Läs- och skrivförmåga är ett typiskt exempel på denna typ av kunskap, liksom kunskaper om demokrati, orsaker bakom historiska förändringsprocesser eller förståelse av grundläggande biologiska processer och fysiska lagar. Inom dessa ramar, som de flesta troligen skriver under på, går det dock att göra ett antal vägval.

Hela artikeln kan läsas här >>